» Užgavėnių persirengėliai :: Užgavėnių Kaukės

 TOP meniu » Pradžia » Sielai »» Skaitiniai

UŽGAVĖNĖS - išskirtinė metų diena. Ja baigiasi pokalėdinis linksmybių laikotarpis ir prasideda priešvelykinio susitelkimo metas, tai tradicinė ne tik lietuvių, bet ir daugumos Europos šalių gyventojų šventė. Ji švenčiama likus 46 dienoms, t.y. 7 savaitėms iki Velykų. XX a. pabaigoje Užgavėnės daugelyje Lietuvos regionų, išskyrus Žemaitiją, buvo primirštos, tačiau apie 1985-uosius-1990-uosius metus jos vėl buvo atgaivintos.

Užgavėnių pavadinimas kilęs nuo gavėnios pavadinimo, o pastarasis nuo žodžių „gavėti" (silpti) bei "gautis" (žemė gaunasi iš po žiemos miego).

Užgavėnių šventės paskirtis – išvyti žiemą, prisišaukti pavasarį. Savo pobūdžiu užgavėnės tarsi karnavalas – tai liaudies šventė nesusijusi su jokiomis bažnytinėmis apeigomis.

Kitą dieną po Užgavėnių prasideda Gavėnia, trunkanti iki Velykų, šiuo laikotarpiu skatinamas pasninkavimas. Šventė yra pagoniška, tačiau vėliau glaudžiai susieta su krikščionybe. Seniau ji buvo vadinama Ragučio švente. Užgavėnės – paskutinė žiemos mėsiedo diena, per kurią daug valgoma, ypač mėsiškai. Iš pat ankstyvo ryto moterys verda, kepa. Sunkesnių darbų jau nedirbama.

Lietuvoje Užgavėnės, ypač Žemaitijoje, garsėja persirengėliais - kaukės bei persirenginėjimas – vienas pagrindinių užgavėnių šventės atributų. Visi svarbiausieji Užgavėnių tipai buvo iš kasdieninės aplinkos - žydai, elgetos, čigonai, jaunavedžiai, daktarai. O Žemaitijoje dažniausiai persirengdavo kaukėmis, vaizduojančiomis gyvulius - arkliai, ožiai, gervės, beždžionės. Kiekviena kaukė turėjo prasmę, paskirtį. Žmonės tikėjo, kad žemėje vaikščioja įvairiais pavidalais protėvių vėlės, kurios gali daryti įtaką jų gyvenimui. Užgavėnių drabužis turėtų būt nekasdienis, jis turi būti kažkuo išsiskiriantis, neįprastas.

KAUKĖS dažniausiai daromos iš medžio žievės, avikailio arba kitokio kailio, gyvulių kaukolių, vėliau iš popieriaus, kartono, ir kitų medžiagų. Ir paprastai kaukės turėdavo seno, negražaus žmogaus bruožų - buvo išryškinama nosis, iškreipiamos retadantės burnos, daromos asimetriškos akys.Plaukams, barzdai, ūsams panaudodavo avikailį, ašutus, linus, pakulas. Vienos kaukės būdavo išraiškingesnės, su didelėmis kumpomis nosimis, kitos - visai be jų. Kaukes prie galvos pririšdavo virvute, Užgavėnių kaukės, kokios jos bebūtų baisios, visos šypsosi.

ŽYDAS - buvo nuolatinis kaimiečio ryšininkas su miestu, smulkių, bet moterims būtinų prekių tiekėjas . Kitoks žydo gyvenimo būdas, nors žemdirbiui buvo gerai žinomas, bet sunkiai suvokiamas. Po Užgavėnių jo „kromelyje" atsiranda dar ir silkių. „Žydo", vadinamo dar „kupčium", kaukė būna išskobta iš medžio, barzda ir ūsai - kailio arba lino, išryškinti dantys, lūpos ir skruostai padažyti raudonai, antakiai juodi arba geltoni, tos pačios spalvos plaukai, ūsai ir barzda. Jis vilki sudriskusius drabužius, išvirkščius kailinius, iš šiaudų ar skarmalų pasidaro kuprą, susijuosia virvėmis arba šiaudų ryšiais, susegtais metriniais pagaliais. Rankoje „žydas" laiko iš šiaudų nupintą bizūną arba botagą - grėbliakotį su pririštu virvagaliu. Kiti prie diržo dar ir prekes susikabinę: žvėrių kailių, negyvų paukščių, dėžučių. Greta ir piniginė kadaruoja - kojinė su puodų šukėmis, dažnai dar pelenais apibertomis.

ČIGONAI - vilki spalvotais suplyšusiais drabužiais, vyrai - su bizūnais, moterys - su vaiku (lėle) ant rankų. Jie dažniausiai būna be kaukių, tik veidus išsiteplioja suodžiais.

ARKLYS - buvo daromas maždaug taip: du nugaromis sustoję vyrai surišami, tarp jų pridedama pagalvių. Vienas vyras rankose laiko padarytą arklio galvą, antras - šluotą, tai yra arklio uodegą . Kitur arklio galvą išpjaudavo iš lentos, prie sprando pritaisydavo lininius karčius, prie kito lentos galo - linų uodegą. Vienas vyras apsižergia šią lentą, apsidengia iki žemės gūnia taip, kad būtų nematyti „arklio" kojų

GILTINĖ - aukšta, ant drabužių užsiskleidusi didelę baltą drobulę. Akys apvedžiotos anglimi. Giltinėms prie ausų būdavo prikabinti žvanguliai, jos nešėsi per petį persimetusios medinį dalgį, rankoje turėjo medžio pagalį - pustą.

Tuomet, kai persirengėliai kaukių nebesidėdavo, veidą (ūsus, barzdas, skruostus) išsipaišydavo anglimi, suodžiais arba net burokų „rašalu". Spalvas neretai tyčiomis sukeisdavo. Tipas buvo charakterizuojamas labai apibendrintai, bet tai netrukdė pavydėtinai taikliai išryškinti tipų ypatumus. Drabužius persirengėliams ruošdavo Užgavėnių išvakarėse, gana dažnai ir tą pačią dieną. Vyrai vilkdavosi senais kailiniais, prieš tai juos išsivertę, vilkdavosi išverstomis kailinėmis kelnėmis, moterys užsinerdavo ilgus sijonus. Grupelės taisydavosi slapčiomis, kad kiti neatpažintų. Dažnas vyras persirengdavo moterimi, o moterys - neretai vyrais. Persirengėliai vaizduodavo ir mitines būtybes, gyvulius, paukščius. Ypač populiarūs buvo „žydai", „čigonai", „vengrai", „arkliai", „ožiai", „gervės", „velniai", „raganos", „giltinės".

Persirengėliai, eidami iš trobos į trobą, krečia pokštus, dainuoja, stengiasi pavogti kokį buities rakandą.

Būtini Užgavėnių eitynių dalyviai - Lašininis su Kanapiniu bei didžiulė moters arba vyro iškamša, vadinama More. Visa tai simbolizuoja nenorinčio pasitraukti mėsėdžio arba žiemos (Lašininio) kovą su žmonių išsiilgtu pavasariu (Kanapiniu).

Dėmesio centre buvo MORĖS vežiojimas. Žinomi dar ir kiti jos vardai: Kotrė, Raseinių Magdė, Raseinių Kotrė, Balsių Kotrė (Šilalės apyl. bažnytkaimio pavadinimas). Vadinta ji dar pasileidėlė Kotrė, Globėja, Motinėle, Visų žydų motina. Aukštaitijoje ji nežinoma - aukštaičiai vežiojasi vyrišką Morės pakaitalą kuris vadinamas Diedeliu, Gavėnu. Morė - tai vaisingumo dievybė, kuri sudeginama lauže tam, kad vėliau atgimtų. Su ja „išvaromas“ susikaupęs blogis, kartu ir įkyrėjusi žiema. Dažniausiai sudegusios iškamšos pelenai būdavo išbarstomi po laukus, buvo tikima, kad tuomet bus derlingesnė žemė.


LAŠININIS - vaizduoja sotumą, persivalgymą. Jis turėtų būti storas, su lašinių gabalu burnoje, kartais su kiaulės galvos kauke.

KANAPINIS - liesas, apdriskęs, skrybėlę susijuosęs kanapių pluoštu, su kanapine virve rankoje arba ant galvos užsidėjęs kanapių pėdą ar vainiką, su kanapiniu botagu besukantis apie galvą, nuspurusiais ūsais, o rankose turėjo ilgą lazdą Lašininiui iš kaimo vyti.

Kanapinis su Lašininiu paprastai stumdosi, grūmoja vienas kitam, kol galiausiai Kanapinis nugali. Lašininis po kautynių paprastai pabėga. Nugalėtojas Kanapinis džiaugdavosi, kad gavėnia atėjo, kad dabar žmonės nuolat jį prisimins ir mylės, nes sausą maistą teks gardinti kanapių pienu. Išsitraukęs iš kišenės buteliuką kartaus ir sūraus gėrimo imdavo visus vaišinti, o išvažiuodamas palikdavo, kad visai gavėniai užtektų.

Užgavėnių Lašininis ir KanapinisUžgavėnių MorėUžgavėnių Kaukės

  Ugavėnių morė (Foto galerijoje)
  Kepam šiandien blynų? Blynų receptai receptainėje
  Daugiau apie užgavėnes

  • Lietuvių liaudies pasakos

    ..... LIETUVIŲ LIAUDIES PASAKOS - tai pasakos kurios keliauja karta iš kartos ir kurių autorius nėra žinomas. Nors, paprastai, reta pasaka yra vienos tautos nuosavybė...

    Kategorija: Sielai

  • Gyvūnų skulptūros iš kompaktinių diskų

    ..... Sean Avery menas - skulptorius ir iliustratorius iš Australijos Sean Avery kuria daugumai atpažįstamų gyvūnų skulptūras. Įdomu tai, kad moliu jo darbams tampa seni kompaktiniai diskai

    Kategorija: Sielai

  • Laura Zerebeski menas

    ..... Laura Zerebeski - menininkė - dailininkė iš Vankuverio (Vancouver, Kanada). Išsiskirianti įdomiais, ryškiais piešiniais, kurie dvelkia novatorišku, eksperimentiniu žaismu spalvomis..

    Kategorija: Sielai

  • Saulės mūšis

    ..... Mūšis vyko netoli dabartinio Šiaulių miesto, pagal labiausiai pagrįstą hipotezę – Mūšos ir Tautinio santakoje (ties Jauniūnų kaimu, 6 km į Šiaurę nuo Meškuičių piliakalnio - dabar – Kryžių Kalnas.

    Kategorija: Įdomybės

  • Faktai apie ausis

    ..... Ar žinote, kad iš viso žmogus skiria 3 – 4 tūkstančius įvairių aukščių garsus.

    Kategorija: Įdomybės

  • Eglutės papuošalai iš makaronų

    ..... mėgstate makaronus, o ar žinote, kad ir net makaronais yra puošiamos kalėdinės eglutės. Na kaip sakoma, skonis subtilus dalykėlis, bet kodėl gi ne.. tai gali būti visai linksma, ypač jei žaisliuku

    Kategorija: Šventėms

• 2017 Liepos 23 d. .

• Raudonojo Ugninio GAIDŽIO metai
(2017-01-28 - 2018-02-16)

• Pasveikink varduvininkus: Apolinaras , Apolinarija , Apolinarijus , Brigita , Gilmina , Palius , Palys , Polis , Roma , Romula , Tarvilas , Tarvilė ,

• Šios dienos istorijos faktai

• Šiandien pasiklausome: Lapalux - Without You (TWOS Remix)

Siūlome paskaityti

  • Eilėraščiai apie žiemą..... Šiaurys už lango ūžė: Žu žu! Žu žu! Žu žu!– Balta žiemužė atėjo pamažu... O jos vaikučiai laukė su slidėmis kieme...
  • Eilėraščiai apie tėvynę..... Ramu į tėviškę sugrįžti, Keliais, kur veda į namus, Ir čia kaip žydinčią jaunystę, Paklaust, kur išblaškys pasaulis mus...

 DĖMESIO! Jei radote netikslumų ar klaidų, ar norėtute tiesiog pasidalinti savomis mintimis, idėjomis ar šiaip - brūkštelkit mums :))

Užuojautų reiškimo etika!..Jeigu nerandi tinkamo užuojautos žodžio, — geriau paspausk nukentėjusiems ranką, priglausk juos prie širdies tyliai, be žodžių. Graudus žvilgsnis, nuoširdus pabučiavimas bus geriausiai išreikšta užuoj
Šperų teigiama ir neigiama pusė..... ruošiantis egzaminams, kartais kartu pasidaroma ir taip vadinama "špera". Nežinia čia ko daugiau naudos ar žalos, tačiau turint šperą kišenėje, kartais pasijunti tiesiog visažiniu
Popierinių snaigių schemos..... išsikarpyti snaigę nėra sudėtinga, tereikia noro, fantazijos ir laiko, tad jei pritrūko fantazijos - snaigių schemos..