Iki pat Antrojo pasaulinio karo ir pirmaisiais pokario metais antrąją Sekminių šventės dieną iš visos Lietuvos plūsdavo maldininkai į Vilniaus Kalvarijas. Tomis dienomis Vilnius tiesiog pražysdavo. Iš Aušros Vartų, iš Šventosios Dvasios bažnyčios miesto gatvėmis jau nuo seno buvo tradicija procesijoje su bažnytinėmis vėliavomis, giedant religines giesmes, traukti į Verkius, kur kalvotoje, pušynais apaugusioje vietovėje nuo XVII a. buvo pastatytos Kryžiaus Kelio stočių koplytėlės. Melsdamos malonių ir atgailos, kaip auką daugelyje Kryžiaus Kelio stočių moterys palikdavo karolių, rūtų ir kitų žolynų vainikų, juostų, rankšluosčių, drobės. Ypač moterys ir merginos mėgo tą stotį, kurioje buvo vaizduojama Šv. Veronika.
Sekminių prietarai
* Sekminių metu namų šeimininkas po jauną berželį įkasdavo iš abiejų namų durų pusių, namiškiai beržų šakelėmis apkaišydavo vartus, puošdavo duris. Tikėta, kad beržai saugo nuo piktų dvasių, neša laimę.
* Jaunų berželių šakelėmis apkaišomos palubės tikėta, kad palubėse ant jų ateinančios pasiilsėti klaidžiojančios vėlės.
* Moterys įsirišdavo į skarelę dvišakę beržo šakelę kartu su duonos gabalėliu ir tokią skarelę prisirišdavo prie liemens. Ji turėjo saugoti nuo nelaimių, gyvatės įkandimo.
* Mergiotės turi savo Sekminių paslapčių: pinama po tieka vainikų, kiek berniokų nusimačiusios. Niekam nematant juos paleidžia tvenkinin ar upės užutekin: katras vainikas priplauksiąs prie mergaitės vainikėlio - tas ir būsiąs jos
* Per Sekmines šventinamas vanduo upėse ir ežeruose, todėl tik nuo Sekminių galima maudytis (laumės užleidžia savo vandenis), sėstis ir voliotis ant žemės. Po Sekminių, Mėnulio pilnatyje žiniuonės vidurnakty eina žoliauti.
* Jei imsiesi per Sekmines šluostyti langus, stalus ir suolus - žvirbliai javus nules.
* Mergikėm po sekminių derėtų apkasti rūtas, kad gražiai krūmytųsi.
* Nuo Sekminių iki Šv.Trejybės nieko sėti nevertėtų: ta savaitė "žolinė" - javai žolėse prasmegsią.
Sekminių papročiai
* Ankstyvą Sekminių rytą piemenys išgindavo karves, o jų ragus apkaišydavo beržų šakelėmis ar net pririšdavo prie ragų ir visus nedidelius berželius. Tikėta, kad tokios karvės bus ramios, sveikos ir pieningos. Bandos bulių puošdavo skerdžius. Piemenėlės puošdavosi beržų vainikais, piemenys už kepurių užsikišdavo lauko gėlių. Parginusius bandą sutikdavo namų šeimininkė. Ji apdovanodavo piemenis kiaušiniais, sūriu, pyragu. Jei pasitaikydavo, kad šeimininkė vaišių pagailėdavo, prie jos karvės ragų piemenys pririšdavosausų medžio šakų ar net ir kelmą.
* Įvairiose Lietuvos vietose skirtingai vienur po pietų, kitus vakarear net per naktį vykdavo Piemenų pautienės (kiaušinienės). Piemenys dainuodavo dainas, kepdavo kiaušinienę. Senais, pagoniškais laikais, kiaušinienė buvo aukojama dievams, kad banda būtų sveika, karvės pieningos. Suvarę į vieną krūvą gyvulius, piemenys mesdavo per juos žalią kiaušinį. Sudužęs kiaušinis buvo geras ženklas kad gyvuliai bus sveiki ir vaisingi. Sudužęs kiaušinis reiškė ir tai, kad bus gera vasara, užaugins didelį derlių.
* Antrąją Sekminių dieną vykdavo dar įdomesnės apeigos. Susirinkęs jaunimas vaidindavo vestuves. Merginos pasipuošdavo beržų, vaikinai gėlių vainikais. Vestuvės buvo vaidinamos su visomis smulkmenomis pradedant žvalgybomis, sužadėtuvėmis, baigiant pačia švente ir net vestuviniu guoliu. Vestuvinis guolis buvo padaromas iš suremtų beržų šakelių. Regis, šie jaunimo išdykavimai buvo nekuklūs. Jauniesiems sugulus, kiti stebėdavo juos pro beržų uždangą. Tokios vestuvinės apeigos buvo rengiamos, siekiant paskatinti žemės ir gyvulių vaisingumą. Moters organizmas tiesiogiai sietas su žeme. Tikėta, kad vaisinga motina gali paskatinti žemės vaisingumą.
* Į Lietuvą atėjus krikščionybei, Sekminės tapo krikščioniška švente. Sekmadienį bažnyčioje laikomos mišios, altorius puošiamas jaunų berželių šakelėmis, šventinamas vanduo.
Taigi galima drasiai sakyti Sekminės - pavasario išlydėjimo ir vasaros pasveikinimo šventė.
Tad, belaukdami šiltos vasaros pasveikinkite vieni kitus su Sekminėmis.